تبلیغات
ذاکرین جوان

قالب وبلاگ


ذاکرین جوان
همه چیز درباره مداحی 
دا بنده چند نکته را باید در جمع شما ستایش جویان اهل البیت(ع) عرض کنم . همانطوری که می دانید خواندن در پیشگاه حضرت سیدالشهدا(ع) دارای یک سری ظرافت ها و لطافت هایی است که رعایت آنها باعث اثرگذاری بیشتر ، هم در ذاکر یا مداح و هم در مستمعین می گردد و همانطوری که خواندن مداح   یا ذاکر ، دارای ظرافتهای خاصی است ، شخص مداح یا ذاکر هم نیز باید از نظر روحی لطیف و ظریف باشد . زیرا انسان سنگدل ، هیچگاه نمی‌تواند فردی مؤثر و نوکری ارزشمند برای امام حسین(ع) باشد . یکی از مواردی که باعث سنگدلی فرد می شود ، اینست که ذاکر یا مداح به این مسئله ، یعنی مداحی اهل البیت(ع) به عنوان یک شغل نگاه کند .

در ا

نکتة دیگر اینکه ما باید توجه داشته باشیم که دریای خوانندگی و مداحی اهل البیت(ع) آنقدر وسیع است که تمامی ندارد . خواندن در دستگاه امام حسین(ع)  مانند دعا کردن ، تمامی ندارد ، میدان وسیعی است که حدود آن را            نمی توان معین نمود . همانطوری که ما نمی توانیم برای فضائل و کرامات اهل البیت(ع) حد و حصری قائل شویم ، برای نوکری اهل البیت(ع) ، از نظر ارزش گذاری معنوی نیز نمی توان حد و حدودی در نظر گرفت .

دیگر اینکه در دستگاه سیدالشهدا(ع) ، داشتن صدا و صوت خوب ، اصل نیست گرچه صدا جذابیت دارد ، یا اصل ، داشتن محفوظات نیست گرچه محفوظات جایگاه ویژه­ای در ذاکری دارد و همة اینها در بهتر فهماندن معارف اهل البیت(ع) لازم است .ولی اینها همه جزو ابزار مداحی هستند و اصل چیز دیگری است که ما در این درس به توضیح آن اصول می پردازیم . البته ما در این مقال ، آداب مداحی و ذاکری را خدمت شما عرض خواهیم کرد . مطالب هم مطالبی تازه ای است البته نه اینکه این مطالب نبوده اما در ذاکری و مداحی اهل البیت(ع) ، خیلی­ از افراد  به این اصول  بی اهمیت و بی دقت هستند .

اصول و پایه ذاکری بر ۴ محور استوار است:

۱- آداب  ذاکری

۲- فنون ذاکری

۳- تاریخ در ذاکری

۴- مقتل در ذاکری

بسمه تعالی

نام درس : آداب و اصول ذاکری

استاد : حاج حسین سازور

جلسه دوم

 

فصل اول :

تعریف مدح و مداحی :

مدح یعنی بیان صفات ممتاز یک شخص یا یک شی و مداحی نیز در اینجا یعنی بیان فضائل و ویژگیهای اهل البیت (ع) . مداحی صفت توحیدی است و مداحی کردن یک فرد همان تعریف از صفت توحیدی خداوند است .

مدح دو گونه است یا مدح ممدوح است یا مدح مذموم .

الف : مدح ممدوح یعنی مدحی که خودش مدح شده است . شما از هر چیز خیری دفاع و تعریف کنید مدح ممدوح است و بالاترین آنها مداحی اهل البیت(ع) است .

 ب : مدح مذموم نیز  یعنی  مدح مادیات و سلاطین و هر مدحی که برای دنیا پرستان گفته شود و رنگ و بوی الهی نداشته باشد ، مانند چاپلوسی کردن .این مدح ، همان مدحی است که مداح باید از آن دوری کند و با آن مقابله نماید . البته این مداح است که باید تشخیص دهد جایی که می‌رود در آنجا  مدح ممدوح می شود یا مدح مذموم .

انواع مداحی ممدوح :

الف : مداحی از لسان خداوند :

همانطوری که قبلاً عرض شد مداحی یک صفت توحیدی است و اولین مدح کننده نیز همان خداوند است .اگر دقت کرده باشید خدای متعال در بسیاری از آیات قرآن کریم با لسان وحی ، از اهل البیت(ع) مدح نموده است . ما اگر از قرآن و احادیث قدسی در مداحی استفاده کنیم راه اعتراض دیگران را می‌بندیم چون از قرآن استفاده کرده‌ایم وکسی                 نمی تواند  قرآن را نفی کند . اگر مداح آیات مربوط به اهل البیت(ع) که در قرآن آمده ، را به طور کامل بشناسد و در روضه از آنها استفاده کند .در این صورت این روضه متصل به قرآن خواهد بود و اثرات عجیبی در مستمع خواهد گذاشت .

 

ب : مداحی از لسان اهل البیت(ع) :

مدح دیگر مدحی است که از لسان خود اهل البیت(ع) باشد ، مانند حدیث مفاخرة حضرت زهرا(س) و             حضرت علی(ع) که خودشان را معرفی کردند و یا استغاثه های امام حسین(ع) در روز عاشورا ، که برای معرفی خود به مردم در چند جا بیان نمودند .اهل البیت(ع) وقتی که خودشان را برای مردم معرفی می‌کنند ، یعنی خدا را معرفی می‌کنند . ما باید مدح‌‌هایی که از لسان خود اهل البیت(ع) صادر شده را به طور کامل بشناسیم و درکارهایمان استفاده کنیم . مداح باید دقت داشته باشد که شخصیتهایی را مدح می کند که خدای متعال آنها را در قرآن و در احادیث قدسی خود از آنها مدح نموده است . مداح زیرک مداحی است که اهل البیت(ع) را نه از زبان خودش ، بلکه از زبان خدای متعال یا خود                   اهل البیت(ع)  مدح کند ، مثلاً شعری بخواند که در آن روایتی از اهل البیت(ع) گنجانده شده باشد .

ج : مداحی از لسان اولیای خدا :

مداحی از لسان اولیاء خدا یعنی بزرگان و عالمان دین ، اهل البیت(ع) را مدح ‌کنند که خیلی برای ما قابل استفاده می‌باشد . زیرا علمای دین ابتدا خود به مدح اهل البیت(ع) رسیده‌اند بعد آن را عنوان می‌کنند ، یا به تعبیر دیگر اول می‌بینند و بعد آن را می‌گویند ،که البته شنیدن آنها برای ما می تواند بسیار لذت بخش باشد .امام راحل(ره) به مرحوم سید احمدآقا می‌فرمود : اگر می‌خواهی در مسائل معرفتی چیزی بفهمی ، اولین کار این است که آنها را انکار نکنی . ما باید یقین کنیم وقتی در مجلسی مدح اهل البیت(ع) گفته می شود ، خود اهل البیت(ع) در مجلس حضور پیدا می کنند و ما در محضر آن بزرگواران مدح آنها را می گوییم . بنابراین باید توجه داشته باشیم که فقط برای خدا و اهل البیت(ع) بخوانیم نه برای مردم و مستمعین چون اولین مستمع ، خود آن بزرگواران می باشند .خیلی از بزرگان نیز همینطور هستند و برای خدا و                   اهل البیت(ع) حرف می‌زنند نه برای جمعی که پیش آنها نشسته‌اند ، مانند مرحوم آیه الله سید علی آقا نجفی(ره) . البته لازم به ذکر است که این جفاست که ما از مدح بعضی از اهل البیت(ع) عاجز باشیم و فقط برای چند امام و معصوم بتوانیم شعر بخوانیم و مداحی کنیم .باید یاد بگیریم که برای همة اهل البیت(ع) کار کنیم .

نکته : در مداحی اهل البیت(ع)  یک اصل کلی وجود دارد و آن هم اینست که اهل البیت(ع) بی خود به کسی چیزی نمی‌دهند .اگر دیدید یک مداحی شعر ، خوب می‌خواند یا دعا ، خوب می‌خواند و یا اینکه هر وقت می‌خواند همه گریه می‌کنند ، حتما به دنبال آن یک زحمت ، ریاضت و یا مراقبتی بوده است . یعنی اگر سختی کار را تحمل کردی ، برای          اهل البیت(ع) راحت می‌توانی نوکری کنی .

والسلام

جلسه سوم:

فصل دوم :

علل انتخاب  شدن ما برای مداحی  ( به تعبیر دیگر چرا وظیفة مداحی به دوش ما گذاشته شده است ؟ )

اگر ما جواب این سوال را بدانیم ، سرمایه‌ای خوبی بدست می‌آوریم و سعی می‌کنیم از این سرمایه به نحو احسن حفاظت و حراست کنیم و در نتیجه فیض آن را خودمان می بریم . مال خوب ، سرمایه خوب ، فکر خوب و… نیاز به محافظت خوب هم دارند و نباید آنها را به راحتی از دست داد . بنابراین اگر کسی فهمید که چرا مداح شده در نتیجه مواظبت و مراقبتش بیشتر خواهد بود .دلائلی که ما برای کسوت نوکری و مداحی اهل البیت(ع) انتخاب شده ایم عبارتند از :

۱- پی بردن به عنایت خاص خدای متعال یا اهل البیت(ع) :

انسان باید درک کند که این مسئولیتی که روی دوشش گذاشته شده ، عنایت خاص خدای متعال و اهل البیت‌(ع) است .تشخیص این عنایت به عهدة خود انسان است .اگر ما دارای صفات مدح شدیم ، در نتیجه اهل البیت(ع) ما را یاری می‌کنند ، یعنی عنایت خاص به ما خواهند داشت .

 

۲- کشف توانایی‌های مداحی در درون خود :

هر کسی خودش متوجة این امر می‌شود که چه توانایی‌هایی در وجود خود به صورت بالقوه دارد .مثل داشتن صوت خوش ، سرودن شعر، بیان خطابه و تقلید صدا از بهترینها و…، مثلا در بین چند نفر متوجه می‌شود که صوت او از همه بهتر است .اگر فردی در خودش ، یکی از عواملی که بیان شد کشف کرد ، پس می تواند خود را برای مداحی آماده نماید .

 

۳- نگاه خاص به محیط اطراف خود و تطبیق با رویدادهای مربوط به اهل البیت(ع) :

باید سعی کنیم که نگاهمان به رویدادهای اطراف ، نگاه خاص باشد .بعضی از مداحان با تجربه هستند که برای روضه خواندن ، از رویدادها و اتفاقات محیط خود کمک می‌گیرند .

بنابراین اگر در وجود کسی ، توانایی مداح شدن به وجود آمد حتما نگاهش با دیگران متفاوت خواهد بود .

۴- یقین و اطمینان از ممهور شدن به مهر فاطمی و علوی :

ما باید یقین کنیم که حضرت زهرا (س) و امیرالمؤمنین(ع) به ما مهر نوکری زده‌اند و این مسئولیت را برعهدة ما گذاشته اند . البته یقین مداح ، حجتی برای دیگران نیست . بلکه این یقین برای خود فرد مداح و کسانی که به او اعتماد دارند مورد وثوق می باشد .همانطور که مکاشفات افراد ، برای خودشان و افرادی که مورد اطمینان آنها هستند مستند و مستدل می باشد .

 

این یقین از راههای مختلفی بدست می آید که عبارتند از :

الف : فرد مستقیما انتخاب شدة اهل البیت(ع) باشد .

ب : از طریق افراد مورد وثوق مانند اولیاء الله به او ثابت شود .

ج : دعای خاص افراد مستجاب الدعوه مانند پدر و مادر باعث شود .

د : از طریق پی بردن به عظمت مداحی .

 

۴- یقین و اطمینان از ممهور شدن به مهر فاطمی و علوی :

ما باید یقین کنیم که حضرت زهرا (س) و امیرالمؤمنین(ع) به ما مهر نوکری زده‌اند و این مسئولیت را برعهدة ما گذاشته اند . البته یقین مداح ، حجتی برای دیگران نیست . بلکه این یقین برای خود فرد مداح و کسانی که به او اعتماد دارند مورد وثوق می باشد .همانطور که مکاشفات افراد ، برای خودشان و افرادی که مورد اطمینان آنها هستند مستند و مستدل می باشد .

 

این یقین از راههای مختلفی بدست می آید که عبارتند از :

الف : فرد مستقیما انتخاب شدة اهل البیت(ع) باشد .

ب : از طریق افراد مورد وثوق مانند اولیاء الله به او ثابت شود .

ج : دعای خاص افراد مستجاب الدعوه مانند پدر و مادر باعث شود .

د : از طریق پی بردن به عظمت مداحی .

فصل سوم :

صفات ذاکری :

۱-    صفات باطنی :

صفات باطنی همان تقوای الهی است . باید سعی کنید حلال و حرام خدا را رعایت نمایید . خودتان را با تقوای الهی زینت ببخشید . با نفس خود مبارزه کنید و رذائل را از وجودتان تطهیر نمایید تا انسانهای پاک و متدین گردید .

۲-   صفات ظاهری :

مداح اهل البیت(ع) نه تنها باید دارای صفات خاص باطنی باشد بلکه از نظر ظاهری هم باید دارای ویژگیهای خوبی باشد . در حال حاضر مشکلی که ما خیلی با آن روبرو هستیم همین ظاهر ذاکرین می باشد . ما نباید ظاهر خود را طوری آراسته کنیم که مورد سؤال دیگران قرار بگیریم .از جمله مواردی که باید در آراستگی آن دقت کافی و وافی داشته باشید ، مواردی مانند : چگونگی لباس ، شغل ، نام ، محاسن و نظافت شخصی و ظاهری می باشد . مداح باید نام یا لقب مناسب برای خود انتخاب نماید و لباسش ساده و مرتب باشد . شغل مداح نیز باید با  وظیفة مداحی تناسب داشته باشد و حتی حد محاسن و شارب شرعی رارعایت نماید .

                                                                                                                      والسلام

جلسه پنجم :

ویژگیهای ذاکر :

 در فصل گذشته صفات ذاکر را بیان کردیم و در این فصل می خواهیم ویژگیهای یک ذاکر را بیان نماییم .فرق بین صفت و ویژگی در اینست که صفت در وجود انسان قرار دارد ، ولی ویژگی را باید فرد در وجود خود ایجاد نماید .

ویژگیهای یک ذاکر عبارتند از :

۱- دارا بودن صوت خوش :

    صوت خوب می تواند یکی از ابزار مهمی در جذب افراد به سمت مجالس اهل البیت(ع) باشد . مشخصة یک ذاکر اهل البیت(ع) ، خوب خواندن است . به ما سفارش شده است که حتی قرآن و اذان را نیز با صوت خوب بخوانند .

۲- خوب خواندن و کم خواندن :

همة هدف ما در دستگاه سیدالشهدا(ع) اینست که در مردم تشنگی ایجاد کنیم و مردم را تشنة روضه خوانی و دستگاه سیدالشهدا(ع) نگه داریم ، چون ظرفیتهای مردم با هم فرق می کند . بنابراین ذاکری که هم کم و هم خوب بخواند ضمن اینکه در مردم تشنگی ایجاد خواهد نمود مردم نیز به مجالس علاقمند می گردند . از سوی دیگر ذاکر باید صداقت در خواندن داشته باشد یعنی اگر می گوید ۲ بیت می خوانم و رفع زحمت می کنم حتماً باید بیشتر از ۲ بیت نخواند .

آب کم جوی و تشنگی آور بدست                                   تــا بجوشــد آبت از بـالا و پسـت

 

۳- ذاکر باید دعاخوان باشد :

ذاکر اهل البیت(ع) باید توانایی دعاخواندن داشته باشد . اصل خواندن دعا ، ثواب دارد . ولی معلوم نیست شعری که ما انتخاب کردیم شعر مورد نظر اهل البیت(ع) باشد . ولی ادعیه ، کلام نورانی اهل البیت(ع) هستند . در زیارت جامعة کبیره می خوانیم که « کَلامُکُم نُور » . شما اجباراً در بعضی از موارد باید روضه را همراه دعا بیان کنید تا مستمع بیشتر و بهتر با معارف اهل البیت(ع) آشنا شود . مثلاً در هنگام روضه خواندن ، مجبور شوید فرازهایی از دعای ندبه یا جامعة کبیره را بخوانید اگر نتوانید دعا را بخوانید اثر منفی خواهد گذاشت .

در دعاخواندن توجه به چند نکته حائز اهمیت است :

  • اول اینکه اصل خواندن دعا ثواب زیادی دارد چون از لسان اهل البیت(ع) بیان شده است .
  • دوم اینکه دعا را باید بطور صحیح و درست بخواند .
  • سوم اینکه ذاکر باید معانی دعا را هم بداند .
  • وچهارم اینکه ذاکر باید بداند نکات دعایی را درکجای شعر یا مقتل استفاده نماید .

۴- ذاکر باید اهل سوز و اشک چشم باشد : 

      امام صادق(ع) فرمودند : « شما وقتی که در مصائب جد ما ، اشک بر گونه‌هایتان جاری شود ، اولین اثرش اینست که خدای متعال گناهان آن شخص را می‌بخشد وگناهان و رذائل او تبدیل به حسنات می گردد . » انقلاب امام سجاد(ع) ، انقلاب اشک بود . سلاح مومن ، اشک او است . اشک سلاحی است که صدا ندارد ولی تأثیرش بسیار زیاد است . در روایت آمده که : « اگر یتیم قطره ای اشک بریزد عرش خدا به لرزه در می آید .» و باز در روایت داریم که فرمود : « اشک که بر گونه جاری شد ، درهای رحمت خدا باز می‌شود .» نوعاً کسانی که دارای اشک چشم هستند مورد عنایت پروردگار و اهل البیت(ع) می باشند . ذاکر باید خود اهل سوز و اشک چشم باشد ، در غیر اینصورت نباید از مردم و مستمعین خود توقع داشته باشد . شما باید زمانیکه در مجلس اهل البیت(ع) شرکت می‌کنید این سلاح را همراه خود بیاورید ، زیرا شما به جنگ با شیطان می‌روید .

بت

 




برچسب ها: نکات ناب مداحی،  
[ چهارشنبه 18 بهمن 1391 ] [ 01:48 ق.ظ ] [ محمد جواد محققیان ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

مداحی چیست؟هدف از نوكری اهل بیت چیست؟اشنایی با مقاتل معتبر ودانلود ، اشعار مذهبی دانلود مداحی به سبك روز اهنگ پیشواز مذهبی منو دل كندن از دلبر؟محاله!دانلود كنید زیارت انلاین زنده یادسید جواد ذاکر-گلچین مداحی ها300 ساعت گلچین مولودی
دانلود مداحی فرهاد کاظمی سرمربی ذوب اهن -دانلود کلیپ های زیبای تصویری وصوتی سامی یوسف
دانلود تواشیح عربی تواشیح فارسی تواشیح لبنانی تواشیح ترکی تواشیح پاکستانی
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
قالب وبلاگ | چت روم فارسی
گالری عکس
دریافت همین آهنگ